14 maart, 2021

Verkiezingen 2021

Het één op één debat tussen Geert Wilders en Mark Rutte bezorgde mij sombere gevoelens. Er werden geen ideeën - noem het een visie - voor de toekomst gepresenteerd. Rutte buigt gemakkelijk met de omstandigheden mee. Naast Wilders lijkt hij de redelijkheid zelve. Maar waar staat hij voor? Wat is zijn visie? Eindeloze economische groei kan onze aarde niet dragen. Alles lijkt van hem af te glijden, niets kleeft hem aan. 
Zo beschouwd heeft Wilders het zwaarder. Hij wordt persoonlijk bedreigd; en hij vindt dat onze democratie wordt bedreigd. Wilders staat ergens voor. En hiervoor levert hij in Nederland een deel van zijn bewegingsvrijheid in. Hij leeft waarvoor hij staat. Helaas stelt Wilders slechts repressieve maatregelen voor. De islam moet het land uit. Maar juist dat standpunt is binnen onze democratie tenslotte onacceptabel.

Ideeën die voortkomen uit het vrije denken verrijken en onderhouden de wereld. De verschillende ideeën zijn eenvoudig op elkaar af te stemmen. Hiervoor is een simpele verklaring: er zijn altijd aanknopingspunten te vinden om deze ideeën te koppelen. Dit soort ideeën beconcurreren elkaar niet. Zowel Wilders als Rutte mist het vrije denken.

De zorg van Wilders over de islam deel ik met hem. Nederlandse moslims zouden pal achter onze democratie staan wanneer zij zich volmondig uitspreken tegen stromingen die haat zaaien en fatwa's verkondigen. Want er is geen islamitisch land te vinden waar vrijheid de standaard is. Laat daarom de ware moslims van Nederland rond Wilders gaan staan en hem beschermen. 

Dit jaar kies ik voor de Christen Unie. Mijn voorkeurstem geef ik aan Carola Schouten. Een minister die in de land- en tuinbouw het ouderwetse, gemengde bedrijf opnieuw introduceert, als de kringlooplandbouw. Ik vind haar integer; zij staat ergens voor. Het verstand determineert en analyseert; vervolgens brengt de rede samen, legt verbanden. Carola Schouten vaart deze middenkoers. Want de rede zoekt de verbinding. Zo zie ik haar bezig. Zelf vind ik dat de bio-industrie per direct afgeschaft zou moeten worden. Maar daarmee zet je een grote groep mensen in één klap buitenspel. Deze sprong is maatschappelijk te groot. Voor de inzet en aanpak van Carola Schouten heb ik bewondering.

Geen opmerkingen:

Veel gelezen: